Sök:

Sökresultat:

1024 Uppsatser om Lärares yrkesetiska principer - Sida 1 av 69

LÀrares yrkesetiska principer : Fenomenografisk studie kring sex gymnasielÀrares uppfattningar om principernas syfte, applicerbarhet och diskursaktualitet

Undersökningens syfte Àr att med hjÀlp av intervjuer redovisa sex gymnasielÀrares uppfattningar om deras yrkesetiska principer. Fokus ligger pÄ principernas syfte, diskursaktualitet och applicerbarhet. Resultatet visar att lÀrarna ser yrkesetiken som ett förhÄllningssÀtt samt en del i status- och professionsfrÄgan. Diskursaktualiteten uppfattas som frÄnvarande pÄ den aktuella skolan, men intresse för större aktivitet önskas hos nÄgra av dem. Yrkesetikens applicerbarhet anses som relativt god, men att problem finns..

LĂ€rares yrkesetik. : En litteraturstudie.

Syftet med denna uppsats a?r att underso?ka hur la?raretik definieras, motiveras och fo?rva?rvas enligt yrkesetisk litteratur fo?r la?rare och la?rarstudenter. Fo?rhoppningen a?r att underso?kningen ska bidra till att ge kunskap om den etiska dimensionen i la?rares arbete och om den kompetens la?rare beho?ver fo?r att kunna hantera etiska konflikter i skolans vardag.Uppsatsen a?r en kvalitativ textanalys av tre bo?cker om yrkesetik som anva?nds pa? la?rarprogrammen i Sverige. Bo?ckerna a?r:La?raren i etikens motljus av Trygve Bergem, professor i pedagogik.La?rares yrkesetik av Roger Fjellstro?m, docent i praktisk filosofi.Den va?rdefulla praktiken av Kennert Orlenius, fil.dr.

LÀrarrollen spelar roll! : En analys av Sveriges frÀmsta lÀrare i TV-serien Klass 9A

Uppsatsens syfte Àr att analysera vilken bild TV-serienKlass 9A visar av den professionella pedagogen i jÀmförelse med vad pedagogisk forskning framför om den samma. I det moderna samhÀllet spelar massmedia en stor roll för den enskilda individen. Media anses spegla samhÀllets gemensamma vÀrderingar, attityder och normer. TV som media kan dÀrför komma att pÄverka hur mÀnniskor uppfattar den professionella pedagogen som visas upp i TV-serien Klass 9A. Uppsatsens teoretiska kapitel baseras utifrÄn tvÄ kriterier som beskriver lÀraryrkets professionalitet.

Sekretess - pedagogens yrkesetiska ansvar

Denna skrift Àr en deskriptiv studie av studenters kunskap om grundskolans sekretesslag. Belysningspunkterna Àr grundskolans sekretesslag utifrÄn pedagogens yrkesetiska ansvar. Den metod som anvÀnds i undersökningen Àr frÄgeformulÀr som skickats ut till 255 lÀrarstuderande. 77 av de tillfrÄgade deltog i undersökningen. Undersökningen gav resultatet att det finns en övervÀgande brist i lÀrarstudenters kunskaper.

En glÀdje att fÄ uppleva ord : FörskollÀrares konstruktioner av höglÀsningssituationen

I denna studie underso?ks fo?rskolla?rares olika fo?rha?llningssa?tt till ho?gla?sningssituationen och barns spra?kutveckling. Syftet a?r att diskutera och problematisera fo?rskolla?rares konstruktioner av barns spra?kliga aktiviteter i samband med ho?gla?sningssituationen. Empirin grundas pa? intervjuer med fem fo?rskolla?rare vilka analyseras med hja?lp av diskurspsykologi.

Exotiska kroppar till salu pÄ den globala marknaden

Undersökningens syfte Àr att med hjÀlp av intervjuer redovisa sex gymnasielÀrares uppfattningar om deras yrkesetiska principer. Fokus ligger pÄ principernas syfte, diskursaktualitet och applicerbarhet. Resultatet visar att lÀrarna ser yrkesetiken som ett förhÄllningssÀtt samt en del i status- och professionsfrÄgan. Diskursaktualiteten uppfattas som frÄnvarande pÄ den aktuella skolan, men intresse för större aktivitet önskas hos nÄgra av dem. Yrkesetikens applicerbarhet anses som relativt god, men att problem finns..

Empatins 4 principer : en vÀgledning för animatören att öka publikens empati för den animerade karaktÀren

Empati Àr förmÄgan att kunna kÀnna det nÄgon annan kÀnner. MÄlet med undersökningen Àr att skapa ett set av principer för animatören. Att öka empatin för animerade karaktÀrer. I den hÀr undersökningen skapades fyra principer, dessa Àr personlighet, lÀra kÀnna karaktÀren, underhÄllningsvÀrde och relatering. Principsystemet Àr inspirerat av Disneys ?animationernas tolv principer?, dÀr man har ett set av principer som kanske inte fungerar vid varje animationssituation utan som mer skulle kunna fungera som en vÀgledning..

"Jag vill ju bara att dom ska bli bra mÀnniskor" : En kvalitativ studie om la?rares arbete med och tankar om skolans va?rdegrund

Syftet med fo?ljande kvalitativa studie a?r att med hja?lp av intervjuer underso?ka la?rares arbete med och tankar om skolans va?rdegrund na?r det kommer till demokrati, fostran, ett ma?ngkulturellt samha?lle och ja?mlikhet. Fra?gesta?llningarna inkluderar a?ven en avsikt att studera hur undervisningen ga?r till, om denna enbart a?r planerad eller om de intervjuade la?rarna vittnar om icke planerade la?rsituationer. Metoden som anva?nds a?r semistrukturella intervjuer som sammansta?lls, transkriberas och analyseras genom att applicera Deweys teorier om intelligent action pa? resultatet.

?Ibland kÀnner jag att jag vacklar?- yrkesetiska grÄzoner pÄ folkbibliotek

This study examined gray areas within professional ethics of a public library organization and investigated the relationship between the library as an organization and the librarian as an employee when it comes to support and opportunities to make exceptions to rules and regulations. This relationship is then related to workplace issues.Data were gathered via interviews with six librarians who were placed into two focus groups. Library organization documents that contain rules and regulations (guidelines) were examined. The presumption was that conformity between librarians? experiences and actions and the organization?s guidelines will tell us something about workplace conditions.

LÀrares principer för bedömning: en kvalitativ studie om
lÀrare i bedömningssituationer

Syftet med vÄr studie var att beskriva och ge en fördjupad förstÄelse för de principer som ligger till grund för lÀrare i bedömningssituationer. I studien genomfördes kvalitativa djupintervjuer med fem gymnasielÀrare som resulterade i att nio principer framkom. De principer som lÀrare anvÀnder sig av följer tvÄ huvudspÄr. Dels anvÀnder sig lÀrare av principer som följer intentionerna i styrdokumenten och dels anvÀnder lÀrare i undantagsfall principer som faller utanför intentionerna i styrdokumenten. Undantagsfallen sker nÀr lÀrare i praktiken hanterar svÄra dilemman vid bedömning och de gav uttryck för att de löser dem genom att anvÀnda sig av exempelvis principen att bedöma elever efter flit eller principen att tÀnja betygskriterierna.

Krigföringens principer i Försvarsmaktens reglementen och doktriner för armén 1915-2010

Idag Àr krigföringens principer en vedertagen del av svensk doktrin. SÄ har det inte alltid varit. För ungefÀr ett sekel sedan tvistade militÀra tÀnkare i vÀst om det överhuvudtaget fanns nÄgot som kunde kallas för krigföringens principer. Det finns Àn idag de som hÀvdar att det inte finns nÄgra principer, eller att krigföring Àr en konst och inte en vetenskap. I Försvarsmaktens doktriner Àr dessa principer dock en vÀsentlig komponent.

"Men skolan kan inte bara lÀgga sig platt pÄ rygg" : Attityder till vÀrdegrundsarbetet inom vuxenutbildningen

Syftet med denna studie Àr att belysa attityder som finns hos lÀrare i svenska för invandrare (SFI) och svenska som andrasprÄk (SVA) till integreringen av vÀrdegrundsuppdraget i vuxenutbildningen och i det sammanhanget Àven uppmÀrksamma deras berÀttelser om yrkesetiska konflikter som de upplevt i vÀrdegrundsarbetet. Studien söker att svara pÄ följande frÄgestÀllningar: Hur definierar SFI- och SVA-lÀrarna vuxenutbildningens vÀrdegrund? Hur förhÄller sig lÀrarna till integreringen av vÀrdegrundsfrÄgor i undervisningen? PÄ vilket sÀtt integrerar SFI- och SVA-lÀrarna vÀrdegrundensmÄlen i sin dagliga verksamhet? Vilka svÄrigheter möter lÀrarna och vilka yrkesetiska konflikter uppstÄr i deras arbete med vÀrdegrundsfrÄgor? och Vad styrs lÀrarna av nÀr de löser yrkesetiska konflikter som uppstÄr i vÀrdegrundsarbetet? Metoden som anvÀnds i undersökningen Àr kvalitativ och bygger pÄ intervjuer med totalt sex SFI- och SVA-lÀrare. Intervjuerna kompletteras med en enkÀtundersökning som genomförts med samma lÀrare.Studiens resultat diskuteras utifrÄn en teori om sociala attityder och dess antagande att individers kunskaper om, och positiva kÀnslor till, en social företeelse kommer att manifesteras i deras handlingar. Resultatanalysen visar att SFI- och SVA-lÀrarna förknippar skolans vÀrdegrund med demokrati, jÀmstÀlldhet mellan kvinnor och mÀn, alla mÀnniskors lika vÀrde och trygg inlÀrningsmiljö och har ett positivt förhÄllningssÀtt till vÀrdegrundsarbetet, som de medvetet integrerar i sprÄkundervisningen..

Var finns lojaliteten? : En kvalitativ studie om etik och faktorer som pÄverkar lÀrares agerande mot barn och elever

Syftet med detta examensarbete var att beskriva och förstÄ innebörden av hur lÀrare ser pÄ krÀnkningar utförda av en kollega mot en eller flera elever samt vilka faktorer som pÄverkar en lÀrare att ingripa eller inte. Undersökningen genomfördes med kvalitativ forskningsmetod för att fÄ tillgÄng till lÀrares erfarenheter av agerande och olika handlingsmönster i situationer dÀr krÀnkning kan befaras ha Àgt rum. ForskningsfrÄgorna var: Finns det enligt lÀrare mer eller mindre allvarliga krÀnkningar utförda av lÀrare mot en elev? Förekommer det att lÀrare agerar nÀr en kollega krÀnker en elev och vilka faktorer bidrar till ett agerande? Har lÀrare erfarenhet av kollegors uppfattning kring huruvida en lÀrare ska agera eller inte nÀr de erfar att en elev krÀnks och hur ser dessa i sÄ fall ut? Den kvalitativa studien bygger pÄ intervjuer av fem lÀrare som arbetar i Ärskurserna förskoleklass-Ärskurs 3. Studien visar bl.a.

Den rÀttvisa webben

Uppsatsens innehÄll undersöker och diskuterar frÄgestÀllningen: ?Hur kan man gÄ till vÀga för att tillÀmpa principerna frÄn Universal Design i front end-utvecklingen??. Universal Design Àr en uppsÀttning av principer man ska följa i tillverkningen av en fysisk miljö för att uppnÄ ett anvÀndarvÀnligt resultat. Med hjÀlp av dessa principer tillsammans med WAI?s riktlinjer har jag gestaltat ett front end-ramverk för att fÄ svar pÄ min frÄgestÀllning..

Den rÀttvisa webben

Uppsatsens innehÄll undersöker och diskuterar frÄgestÀllningen: ?Hur kan man gÄ till vÀga för att tillÀmpa principerna frÄn Universal Design i front end-utvecklingen??. Universal Design Àr en uppsÀttning av principer man ska följa i tillverkningen av en fysisk miljö för att uppnÄ ett anvÀndarvÀnligt resultat. Med hjÀlp av dessa principer tillsammans med WAI?s riktlinjer har jag gestaltat ett front end-ramverk för att fÄ svar pÄ min frÄgestÀllning..

1 NĂ€sta sida ->